2013-11-30

Biblioteksäventyr.


I veckan har jag varit ledig, ja jag tycker det är att vara ledig när jag är föräldraledig. Att vara med mina barn är inte ett jobb även om det kan vara riktigt jobbigt emellanåt. Men oftast mår jag bra av att få vara pappa, att få anstränga mig för att på ett så pedagogiskt sätt som möjligt förklara hur någonting fungerar, bara hålla om eller kanske läsa en bok. Melker 2,5 år gammal älskar att läsa böcker, det är inte ofta som han tackar nej till ett erbjudande om en bokstund. Därför valde jag att ge honom en hel förmiddag på Jönköpings stadsbibliotek medan storebröderna var på skola och förskola. Resan dit skedde helt på Melkers villkor, han ville åka buss. Även om farmor och farfar körde förbi oss när vi stod och väntade på bussen och erbjöd oss skjuts tackade vi nej, själva bussresan var en del av upplevelsen. Att vi missade en buss gjorde inget, dels för att bussarna går ofta men mest för att vi inte hade någon tid att passa. Vad underbart det är att inte ha en tid att passa och bara låta saker ta den tid det behöver ta. Att åka buss på Melkers premisser innebär att han får sitta på en egen stol och titta på trafiken som viner förbi. Det var en detalj som han berättade om för Inga när vi kom hem. Detaljen att vi förmodligen läste hela Halvanserien om brandbilen, polisbilen och en hel del andra fordon var inte av samma betydelse i återberättandet. Jag fick läsa tills jag började bli hes men vi var två som satt i bibliotekets speciella soffa och läste. Det talas om att barn behöver kvalitetstid, det mår även pappor väldigt bra av också, i alla fall jag.

På bussen

Att pussla var det första vi gjorde innan lässtunden började.


Melker läser Halvanboken om brandbilen.



Vi han även trycka is os en hel del clementiner som vi fick med oss.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar